Formatief Toetsen
Hoe kan je lessen beter afstemmen op waar studenten staan door middel van digitaal toetsen? En wat kan je nog doen om studenten sneller op weg te helpen met de leerdoelen?
Vragen die menig docent zichzelf stelt. Met formatief toetsen ontstaat inzicht waar studenten staan in hun leerproces en de lesstof wordt afgestemd op individuele behoeftes.
De manier van lesgeven bij formatief handelen vraagt een andere manier van lesgeven dan je wellicht gewend bent. Wat is het doel van de les? Welke onderdelen zijn er al voldoende getoetst? En welke onderdelen dienen nog behandeld te worden? Door de resultaten te koppelen aan leerdoelen wordt gepersonaliseerd leren gemakkelijker. Ook is bekend dat studenten meer eigenaarschap nemen over het eigen leerproces: waar sta ik en welke doelen heb ik voor de volgende periode?
Studenten raken gemotiveerder doordat ze meer inspraak hebben op hun leerdoelen, op eigen tempo de stof tot zich nemen en steeds opnieuw worden uitgedaagd. Docenten stellen zich gaandeweg meer ondersteunend en faciliterend op binnen het leerproces.
Formatief handelen als basis
Binnen online toetsplatform Test-Correct is de werkwijze van formatief handelen zo geïmplementeerd dat het zeer gemakkelijk is om tussentijds de netten op te halen waar een student zich bevindt in het leerproces. Leerdoelen kunnen per student gekoppeld worden en de voortgang per student of groep studenten gevisualiseerd weergegeven.
Leer meer over formatief toetsen met Test-Correct
Wat is het verschil tussen formatief evalueren, formatief handelen en formatief toetsen?
De terminologie wordt nog weleens door elkaar gebruikt. Is de ene term goed? en de andere fout? Nee! Wel is het belangrijk om de verschillen goed te begrijpen. Formatief handelen is de algemene manier van werken waarbij er een cyclus van toetsen en opvolgen voorop staat, terwijl formatief evalueren meer de nadruk legt op het proces nadat er inzicht vergaard is waar studenten staan. Bij formatief toetsen wordt het toetsen bedoeld dat met als doel heeft inzicht te krijgen waar de leerling staat.
- Test-Correct maakt formatief handelen mogelijk
Wij hebben in de klas al wel elementen van formatief toetsen ingevoerd maar nog niet alles, hoe kunnen wij zien wat er nog nodig is om het compleet toe te passen?
Het proces om formatief handelen compleet te beheersen kost inderdaad tijd en gaat in stappen. Test-Correct kan vrijblijvend een quick-scan uitvoeren om te bepalen waar de onderwijs instelling staat en welke stappen er gezet zouden kunnen worden om de ontbrekende onderdelen naar een hoger niveau te brengen. Klik hier om hier informatie over op te vragen.