Als docent in het onderwijs wil je natuurlijk leerlingen stimuleren om actief na te denken. Activerende werkvormen helpen daarbij. Op deze manier zorg je ervoor dat leerlingen bij hun eigen leerproces en dat van anderen betrokken zijn. Een win-win dus.
Er bestaan tal van activerende werkvormen. Zoveel dat je mogelijk door de bomen het bos niet meer ziet. De afgelopen jaren zijn er bovendien ook verschillende digitale werkvormen ontwikkeld. Door activerende werkvormen te combineren, voeg je waarde toe aan je lessen, en breng je variatie in. De inhoud en het niveau blijven gelijk, terwijl de kans dat de stof bij de leerlingen beklijft, toeneemt.
Wanneer je met digitale, activerende werkvormen gaat werken, wil je uiteraard kiezen voor een methode die aansluit bij de leerdoelen van de betreffende leerling. Het is dus zaak om die eerst in kaart te brengen. Heb je deze inzichtelijk gemaakt, dan kies je welke digitale hulpmiddelen je inzet om de leerdoelen te beheersen.
Heb je inspiratie nodig? Hier 3 mogelijke werkvormen die je in kan zetten, waarmee leren effectiever en speelser wordt.
Werkvorm 1: Quizzen
Begin een les eens met een formatieve activerende quiz. Op deze wijze krijg je zicht op de voorkennis van de leerlingen en stoom je hen klaar voor de les. Quizzen is niet nieuw. Voor leerlingen én docenten is dit al jarenlang een favoriete werkvorm. Wil je een quiz aanmaken? In Test-Correct doe je dat eenvoudig. Uiteraard is het ook mogelijk om terug te vallen op een bestaande quiz.
Werkvorm 2: Kennis visualiseren
Bij het visualiseren van kennis laat je leerlingen hun kennis over een bepaald thema, onderwerp of concept weergeven in een tabel, grafiek of een ander beeld. Binnen Test-Correct maak en deel je deze gemakkelijk. Voor jou als docent geeft de uitkomst duidelijkheid over wat de leerlingen al dan niet weten. Op basis hiervan weet je voor de toekomst beter wat voor soort leeractiviteiten je het beste kunt gebruiken.
Werkvorm 3: Peer review
Bij peer review beginnen de leerlingen met het maken van een toets. Als ze de digitale toets hebben afgerond en ingeleverd, zijn zij elkaars anonieme corrector. Hierdoor worden ze gedwongen om kritisch met de stof bezig te zijn. Daarnaast leren ze van elkaars fouten. Een voorwaarde om peer review uit te voeren is het beschikken over een helder antwoordmodel voor de leerlingen.
Start eens met een werkvorm
Spreekt één of meer van de bovengenoemde digitale, activerende werkvormen je aan? Wij leggen graag uit welke mogelijkheden er zijn. Neem contact met ons op voor meer informatie of maak direct een account aan.