In de eerste aflevering van OMICT-TV zien we een inspirerend gesprek tussen Dieter Möckelmann en Alex Karlas. Dieter is de medeoprichter van GoMeet en daarnaast een fervent spreker over de impact van technologie op leren en het onderwijs.
Dat maakt Alex een perfecte gast, als voormalig docent, onderwijsverbeteraar en oprichter van digitaal toetsplatform Test-Correct. De heren hebben elkaar al eens ontmoet in 2014, toen het idee van Test-Correct nog in de kinderschoenen stond. Acht jaar later is er dus veel te bespreken, want in die tijd heeft Test-Correct een vogelvlucht gemaakt naar een volwaardig product dat kan bijdragen aan beter onderwijs.
Eureka!
In het klaslokaal stuitte Alex op enkele frustraties. Eén daarvan was de digitalisering. Toen zijn school begon met iPads, was het beste wat ze hadden een boek gedigitaliseerd aanbieden, terwijl er oneindige mogelijkheden zijn in de digitale wereld. Een tweede frustratie was het vele nakijkwerk, dit moet toch anders kunnen dacht Alex. Een eureka-moment volgde na het lezen van een onderzoek over verhoogd leerrendement door het betrekken van leerlingen bij het nakijkproces. Toen Alex erachter kwam dat een dergelijke applicatie nog niet bestond wist hij dat hij het zelf moest gaan realiseren. Dit is wat Alex in Test-Correct tastbaar heeft gemaakt in de peer review module, CO-Learning. Hier kijken leerlingen of studenten elkaars antwoorden anoniem na. Zo worden ze betrokken bij het nakijkproces waardoor ze kritisch moeten nadenken over de stof en het leerrendement verhoogd wordt. Daarnaast is het minder nakijkwerk voor de docent, win-win!
Digitale vaardigheden
Dieter brengt een potentieel struikelblok op, namelijk dat technologie niet door alle docenten wordt omarmt. Dus digitaal een toets afnemen kan dan nogal een obstakel zijn. Alex bespreekt hoe het programma een volwaardige vervanger kan worden van een papieren toets en daarnaast zelfs fijner zou moeten werken. De tijdswinst en het gemak moeten meer opleveren dan de kosten. Daarnaast doen wij ook ons best om docenten zo goed mogelijk bij te staan om digitaal vaardiger te worden. Zo wordt enerzijds het systeem steeds intuïtiever gemaakt en anderzijds bieden wij trainingen en consultancy.
Pandemie
De rol die de pandemie heeft gespeeld bij de impact van technologie op leren en onderwijs wordt vervolgens ook besproken. In maart 2020 werden er besluiten genomen en kwam digitalisering van het onderwijs gedwongen in een stroomversnelling. Dieter merkt op dat we nu, 2 jaar later, die versnelling die we toen in 4 dagen zagen, nu ook weer zien afnemen: ‘’Urgentie werkt blijkbaar beter dan ambitie’’. Omdat er geen urgentie wordt ervaren gaat de snelheid eruit. Dat we nu weer samen kunnen komen in een klas is onmisbaar voor goed onderwijs. De uitdaging is om een mooie balans te vinden tussen technologie en onderwijs.
Wil je meer informatie over de wijze waarop je technologie het beste kan combineren met met jouw lesprogramma? Vraag de onderwijskundigen van Test-Correct om een vrijblijvende demo te verzorgen.