Huiswerk opgeven, de stof tijdens de les behandelen en toetsen afnemen: het zijn de geijkte manieren van leren. Wil je een stap verder gaan door interactie in de klas écht te stimuleren, dan is peer review een perfecte manier om het leerrendement te verhogen. Maar wat is peer review eigenlijk? En wat zijn de voordelen van het gebruik van peer review in de klas? Wij zetten er een aantal op een rij.
Peer review is een vorm van activerend leren waarbij studenten elkaars werk beoordelen en feedback geven aan elkaar, wat actieve betrokkenheid van studenten stimuleert.
1. Je leert van andermans fouten
Eén van de kernelementen van peer review is dat studenten gedwongen nadenken over de fouten die een ander maakt. Zelfgemaakte fouten zie je over het algemeen sneller over het hoofd dan die van anderen. En laat dat checken van andermans incorrectheden nu net de basis van peer review zijn.
2. Anoniem nakijken
Met slimme, actieve werkvormen kan peer reviewen tegenwoordig volledig anoniem. Met digitaal toetsen kan men gemakkelijk aan de slag met nakijken. Wiens antwoorden je corrigeert, zie je niet. Wel zo veilig, want zo hoef je niet bang te zijn dat leerlingen worden beïnvloed door de naam die aan de antwoorden gekoppeld is.
3. Een extra leerelement
Ten derde kijken de leerlingen op een andere manier naar de stof. Ze leren voor hun toets, maken die zelf én beoordelen die van anderen. De kans dat de materie beklijft, is daardoor groter, terwijl ze zich buigen over het werk van hun medeleerlingen.
4. Minder nakijkwerk
Ook voor de docent zijn er voordelen. Op een juiste manier peer reviewen toepassen, neemt namelijk een groot deel van het nakijkwerk weg. Zo bespaar je tijd en verlaag je dus je werkdruk.
5. Meer tijd voor individuele ondersteuning
Door leerlingen actief te laten meedenken bij de juistheid van antwoorden ontstaat er gaandeweg inzicht. Daar ligt ruimte binnen het leerproces van individuen, zeker met toepassing van learning analytics. Tip: zet peer review middels een digitaal platform in om het leerproces van je leerlingen te volgen en ruimte te creëren voor gepersonaliseerd onderwijs.
Direct aan de slag met peer review?
De peer review module van Test-Correct "CO-Learning" faciliteert dat leerlingen elkaars antwoorden nakijken, net als bij het ouderwetse ‘blaadje wisselen’. Het verschil? CO-Learning werkt geautomatiseerd en de antwoorden zijn geanonimiseerd.
Met het antwoordmodel en de uitleg van de docent gaan de leerlingen vervolgens aan de slag met het nakijken. Slimme prikkels in het systeem triggeren de leerlingen om actief bij het beoordelingsproces betrokken te blijven. Meer informatie over de wijze waarop je peer review kan inzetten in jouw lesprogramma? Vraag de onderwijskundigen van Test-Correct om een demo te verzorgen: neem contact op.