Gepersonaliseerd onderwijs: hoe creëer je draagvlak?
Binnen het MBO is nauwelijks nog een instelling te vinden die niet met een of andere vorm van gepersonaliseerd leren en flexibilisering van het onderwijs bezig is. Dat heeft impact op het onderwijs als geheel. Op de inrichting, het proces, de administratiesystemen, de roosters én de financiële middelen – om nog maar te zwijgen van de studenten en medewerkers. Hoe trek je zo’n transitie vlot? “Dat begint met een visie”, stelt ambassadeur formatief evalueren John Eijkemans, “en dat is al ingewikkeld genoeg voor de meeste instellingen.”
Keuzevrijheid en personalisatie
Online zijn we gewend geraakt aan een ongekende keuzevrijheid. Vooral de jongste generatie groeit op met personalisatie van zo’n beetje alles, van sneakers en scooters tot het aanbod van Netflix en Videoland. Een van de belangrijkste redenen van het succes van personalisatie is dat de gebruiker zich betrokken voelt bij het product of de dienst, omdat er een stukje van henzelf in zit. En een schoen die je zelf hebt ontworpen, die ruil je niet in, maar draag je met trots. Datzelfde principe werkt ook in het onderwijs: een opleiding waar je iets van jezelf in kwijt kunt, doet wonderen voor de betrokkenheid.
Meer aandacht voor student
We zien dat dit principe inmiddels door vrijwel elke MBO-instelling wordt omarmd. Er is steeds meer aandacht voor de wensen van de student, die meer wil dan zich voegen naar het aanbod van één enkele opleiding. Niet omdat we die student zo nodig willen pamperen, maar omdat we inmiddels weten dat formatief handelen en peer review sterk positief bijdragen aan de ontwikkeling van onze studenten.
Een deel van de instellingen worstelt met de visieontwikkeling rondom nieuwe onderwijsvormen zoals flexibilisering en gepersonaliseerd leren. Opvallend is dat daarbij organisatorische vraagstukken meestal een kleinere rol spelen. Veel vaker blijkt het een uitdaging om iedereen mee te krijgen. In de transitie, in een rol die op sommige punten zal afwijken van hoe het altijd was.
Wereld van verschil
Dan blijkt dat we echt stappen kunnen zetten door te laten zien wat dit nieuwe onderwijs oplevert. Dat de middelen er zijn om de student centraal te stellen, en dat de docent daar net zo goed de vruchten van plukt. Dat ontwikkelingsgericht onderwijs zorgt dat kennis echt blijft hangen en zorgt voor veel sterker gemotiveerde studenten. En dat is een wereld van verschil met het gangbare behandelen, leren, en afsluiten met een cijfer. Dat cijfer zegt de student immers maar één ding: vanaf nu mag je alles weer vergeten, want we gaan verder met het volgende onderdeel van het curriculum.
Als docenten eenmaal hebben ervaren hoe formatief handelen en formatief evalueren hun studenten activeert, dan worden ze vanzelf ambassadeurs voor flexibilisering.
De intervisie op formatief evalueren
Op verschillende MBO’s organiseerde Test-Correct al sessies met stakeholders, om de stand van zaken te inventariseren. Cultuur en bereidheid spelen daarbij steeds een grote rol, als we stap voor stap kijken waar de instelling tegenaan loopt en hoe we steeds een stap verder kunnen gaan. Dan blijkt een CO-Learning inspiratiesessie een fantastische aanjager voor de bereidheid om meters te gaan maken. Want als docenten eenmaal hebben ervaren hoe formatief handelen en evalueren hun studenten activeert, dan worden ze vanzelf ambassadeurs voor flexibilisering. Daar wordt echt iedereen, van student tot docent en van instelling tot maatschappij, aanzienlijk beter van. En – niet onbelangrijk – de opbrengsten nemen voor iedereen enorm toe.
Test-Correct helpt jou op weg met formatief evalueren
Benieuwd wat digitaal toetsplatform Test-Correct voor jouw instelling kan betekenen?