headerimage

Podcast | Formatief handelen: geschikt voor iedereen?

Geschreven door Test-Correct
23 februari 2023
Schrijf je in voor ons nieuws
Blijf op de hoogte van laatste nieuws, tips & trucs en onderwijs events.

Is er verhoogd leerrendement wanneer je leerlingen betrekt bij het nakijken van de toets? Dit is één van de vragen/stellingen die aan bod komen in de podcast video van Wij...n in het Onderwijs. Bekijk hier: 

Alex vertelt vanuit zijn ervaring met digitaal toetsen en hoe je kan stimuleren dat er gesprekken ontstaan over de leerdoelen achter de vraag. En op dat moment gaan de radartjes in het hoofd van docenten Kim en Anna draaien: want hoe zou het zijn als toetsen gezamenlijk worden nagekeken, besproken en over gediscussieerd worden? 

"Maar dan moet het wel veilig voelen in de klas", zegt Anna terecht. "Daarom kijken leerlingen elkaars antwoorden ook anoniem na", gaat Alex verder.

Door formatief toetsen de druk op prestatie verlagen

 
Verder wordt er gesproken over formatief toetsen: waarbij het leerproces van de leerling centraal staat en niet de prestatie. Want hoe krijgen we de verwachting dat er een prestatie geleverd moet worden er af? Formatief handelen kan die druk verlagen, mits juist toegepast. De docenten gaan verder in gesprek over het wel en wee wat er komt kijken bij formatief handelen en formatief toetsen. Want het vergt een verandering in denk- en werkwijze en Anna en Kim hebben er nog zo hun vragen over.

Is formatief dan voor iedereen geschikt? Kim zegt: "Ja, mits je het op de juiste manier aanvliegt". Anna denkt dat het bij je moet passen. En hoe zou je dan zonder cijfers in de klas les kunnen geven? Een aantal ideeën passeren de revu. Belangrijk is dat iedereen dezelfde kijk op formatief handelen moet hebben. 

Is formatief handelen voor iedereen geschikt? 3 vragen die hierbij gesteld kunnen worden: 

  1. Hebben leerlingen zicht waar ze staan ten opzichte van waar ze willen/moeten zijn?
  2. Heeft iedereen binnen de school dezelfde kijk op formatief handelen?
  3. Mag het tempo per vak bij ieder individu verschillen? 

Formatief handelen in relatie tot toetsing, wat levert het op?

  1. Hoger leerrendement bereiken wanneer leerlingen elkaars toets nakijken;
  2. De prestatiedruk voor een cijfer verlagen;
  3. Het nakijkwerk drastisch verminderen.

Benieuwd naar de mogelijkheden van Test-Correct voor jou en jouw school? Maak gemakkelijk en vrijblijvend een account aan via de website of neem contact met ons op.

Probeer Test-Correct nu gratis voor 14 dagen

Meld je aan en maak gratis jouw account
Probeer nu Boek een demonstratie
tc-try-out