We zijn uitgenodigd door Werkrust, een blog dat schrijft over ICT in het onderwijs. Met als missie om onderwijsprofessionals te laten zien hoeveel ruimte er in je hoofd kan ontstaan bij een juiste inzet van ICT.
Werkrust vroeg ons hoe we persoonlijke aandacht weer de ruimte geven door het inzetten van digitaal toetsen voor formatief toetsen, formatief handelen, summatief toetsen en activerende werkvormen rondom peer feedback. Luister HIER naar de podcast met Alex Karlas.
Digitaal toetsplatform
Dennis van Wieringen werkte samen met Alex op het Fioretti College in Lisse. Dennis vertelt zelf hoe hij als docent eerst kritisch was over Test-Correct. “Waarom weer wat nieuws? Is dat puur alleen omdat het van een oud collega is?”. Gaandeweg het gebruik realiseerde Dennis hoe leerlingen elkaars antwoorden nakijken, anoniem. “Zodat een leerling niet alleen naar een docent gaat zitten kijken, maar een antwoordmodel als extra leermoment. Dat was ik nergens anders tegen gekomen. Je kunt zelfs kijken of een kind goed is in het nakijken van andermans toets”. Tweede mooie punt vond Dennis dat de examens van heel veel vakken al zijn ingevuld. En dat er per vraag is ingevuld wat voor soort vraag het is. “Zo kan je vrij eenvoudig een toets samenstellen, en een mooi overzicht krijgen waar een leerling nog iets te leren heeft. In die zin is er op het gebied van werkrust echt wel iets wat de docent kan ontlasten”.